–
31 oktober 2017
Algemeen
Kinderen in leeftijdsgroep 6 tot 12 jaar zijn volop in ontwikkeling: ze worden zich bewust van wat ze goed of juist minder goed kunnen. Ze leren zich verhouden tot anderen (leeftijdsgenoten en volwassenen), ontwikkelen hun eerste zelfbeeld en mogelijk ook hun eerste serieuze ambities. Zelfvertrouwen is in deze fase een centraal thema. Zonder zelfvertrouwen durft een kind geen nieuw gedrag uit te proberen of grenzen te verleggen.
De sportclub is bij uitstek de plek waar kinderen zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen. Helaas kan ook een gebrek aan zelfvertrouwen aan het licht komen. Het zou toch mooi zijn wanneer jij als trainer-coach niet alleen een bijdrage kunt leveren aan de ontwikkeling van sporttechnische vaardigheden, maar óók aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen van je sporters?!
In deze (bij)scholing krijg je de kennis, inzichten en vaardigheden aangereikt om tijdens trainingen zelfvertrouwen bij kinderen tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke onderdelen van de (bij)scholing zijn: plezier, positieve aandacht, gezamenlijk doelen stellen en zelfontdekkend leren. Oftewel: kinderen worden zich bewust van wat ze hebben geleerd en bereikt.
Voor wie
De (bij)scholing is bedoeld voor trainers die aantoonbare ervaring hebben met het zelfstandig geven van lessen en trainingen aan sporters. Een diploma is niet vereist. Deze (bij)scholing wordt aangeboden op KSS niveau 3 van een bij NOC*NSF aangesloten sportbond.
Programma en opzet
In deze (bij)scholing leer je hoe je ontwikkelthema’s als: zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld en het zich verhouden tot anderen, expliciet een plaats kan geven in de opbouw van je training.
In de eerste twee dagdelen van deze (bij)scholing krijg je inzicht in ontwikkelingskenmerken van 6- tot 12-jarigen.Daarbij ga je op zoek naar antwoord op vragen als: hoe leren kinderen in deze leeftijd? Wat is mijn rol als trainer? En welke invloed heb ik als trainer?
Vervolgens wordt aandacht besteed aan de achterliggende principes van de ontwikkeling van plezier, zelfvertrouwen en aanverwante thema’s. Met de benodigde informatie bij de hand ervaar je zelf in de gymzaal hoe al deze onderwerpen een plek kunnen krijgen in de opbouw van je training. Ter afsluiting van het tweede dagdeel ga je aan de slag met het voorbereiden van je eigen vernieuwde training voor 6- tot 12-jarigen.
Het derde en laatste dagdeel staat in het teken van doen! Je gaat je eigen training, waarin sociale en persoonlijke ontwikkeling centraal staan, uitvoeren en evalueren. Je leert dus hoe je - naast sporttechnische en tactische vaardigheden - je sporters ook kunt introduceren in specifieke ontwikkelthema’s.
Dit bevordert uiteindelijk het zelfontdekkend leren bij de 6- tot 12-jarigen: zij ervaren wat ze kunnen en wat ze geleerd hebben. Het zorgt voor meer plezierbeleving en zelfvertrouwen. Dit is waardevol voor de verdere ontwikkeling binnen de sport, maar zeker ook daarbuiten.
Het tweede en derde dagdeel van de (bij)scholing vinden plaats in een gymzaal en tijdens het praktijkdeel ben je zelf deelnemer. Neem dus niet alleen pen en papier mee, maar ook zaalschoenen en sportkleding.
Leerdoelen
- Bewust worden van jouw visie op de rol van een trainer;
- In staat zijn om tijdens trainingen het plezier en zelfvertrouwen van de sporters te bevorderen;
- In staat zijn om sporters zelfontdekkend te laten leren tijdens trainingen.
Je ontvangt na afloop van de (bij)scholing een bewijs van deelname. Informeer bij je bond of deze (bij)scholing mogelijk licentiepunten oplevert.
Adres en locatie
Marathonloop 7, 5235 AA Den Bosch, Stichting Flik-Flak
Organisator
VSK
Datum en tijd
31 oktober 2017, 18:30 - 21:30 uur
Prijs
Deelname aan deze (bij)scholing bedraagt €55,00.
Inschrijving
Inschrijven voor deze scholing kan hier.
Informatie
Overige informatie kunt u hier vinden.