Een nieuwe sport- en beweegvisie in Maashorst

12 augustus 2024

Stichting Sportservice Noord-Brabant (SSNB) heeft als doel om zoveel mogelijk Brabanders in beweging te brengen en houden. Het ondersteunt hierin verschillende Brabantse gemeenten, zo ook gemeente Maashorst. Zij hebben recent een belangrijke stap gezet in het bevorderen van sport en bewegen onder hun inwoners. SSNB heeft hieraan bijgedragen door een uitgebreid onderzoek te doen dat als basis dient voor de nieuwe sportvisie van de gemeente. Collega’s Marja Nieuwenhuis en Sofie Vrieswijk voerden dit proces uit. In dit artikel lees je wat dit proces inhield en hoe Marja en Sofie te werk zijn gegaan.

Sinds 1 januari 2022 zijn de gemeenten Landerd en Uden gefuseerd en vormen ze samen de gemeente Maashorst. Met deze fusie kwam er ook een nieuw bestuursakkoord en nieuwe ambities. De gemeente wil sport en bewegen een prominente rol geven in de gemeente. Daarom is gestart met een nieuwe basis in de vorm van een nieuwe sport en beweegvisie. SSNB werd ingevlogen om de wensen en behoeften van sportaanbieders, andere maatschappelijke organisaties en inwoners in kaart te brengen. Deze behoeften dienden als basis voor de nieuwe sportvisie.

Marja legt uit: “Het doel van de gemeente Maashorst was om een visie te ontwikkelen die aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van de inwoners en sport- en beweegaanbieders. Dit betekent dat er gekeken moest worden naar hoe er kan worden voortgebouwd op wat al is gerealiseerd in de voormalige gemeenten Landerd en Uden en hoe de gemeente deze inspanningen kan integreren en versterken binnen de nieuwe gemeente Maashorst. Daarnaast onderzochten we welke ondersteuningswensen er zijn en of er behoefte is aan participatievormen bij sportclubs en andere maatschappelijke organisaties.

Informatieverzameling via veldsessies en vragenlijsten

Om waardevolle input vanuit het werkveld te verzamelen, heeft SSNB in samenwerking met de gemeente meerdere veldsessies georganiseerd. Aan de eerste veldsessie namen 80 deelnemers deel. In deze sessie werd besproken wat goed gaat in het huidige beleid en waar kansen liggen. Daarnaast werden specifieke doelgroepen, ondersteuningsbehoeften en mogelijke participatievormen besproken. Enige tijd na de sessie is een vragenlijst verstuurd naar sportaanbieders en andere organisaties om iedereen de kans te geven input te leveren. Ook de partijen die niet bij de sessies aanwezig waren. De vragenlijst werd door 25 organisaties ingevuld.

Interviews en focusgroepen voor verdere verdieping

Naast de vragenlijst zijn ook interviews en focusgroepen gehouden met verschillende betrokken partijen om de verzamelde informatie verder te verdiepen en verduidelijken. “We spraken met vertegenwoordigers van welzijnsorganisaties, onderwijs, zorg en (ondernemende) sportaanbieders om een breder en dieper inzicht te krijgen in de behoeften en wensen van verschillende stakeholders,” vertelt Sofie

Daarnaast zijn interviews afgenomen met de portefeuillehouders Sport, Ruimte en Gezondheid, evenals de teammanager Sociaal Beleid binnen de gemeente. Deze interviews hebben inzichten gegeven in de kansen die zij zien voor het integreren van sport en bewegen in hun portefeuilles en andersom.

Tweede veldsessie voor verdere uitwerking

Vervolgens is een tweede veldsessie georganiseerd met 45 deelnemers, waarin de rollen en verantwoordelijkheden binnen verschillende thema’s van het sportbeleid werden besproken. Marja geeft aan: “We keken hierbij bijvoorbeeld naar wie welke rol zou moeten spelen bij het stellen van kaders, informeren, initiëren, faciliteren, organiseren en uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten.

Een sport- en beweegvisie voor en door gemeente Maashorst

Daarna is alle verzamelde input geanalyseerd en verwerkt tot een eindrapportage die aan de gemeente is opgeleverd. Deze rapportage is vervolgens de input geweest om tot een sport- en beweegvisie te komen. Sofie: “Door dit proces op deze manier te doorlopen is ervoor gezorgd dat de visie breed gedragen wordt en aansluit bij de behoeften van de inwoners en sport- en beweegaanbieders.

Het laten uitvoeren van dit project door een externe partij, zoals SSNB, is hierin voor een gemeente van toegevoegde waarde. Marja: “Het is belangrijk dat je beleid vormt niet vanachter je bureau, maar vanuit het ophalen van de wensen en behoeften uit het veld. Dat kan je als gemeente zelf doen, maar dan is er altijd iemand van gemeente het aanspreekpunt. Wij zijn een onafhankelijke partij die jarenlange ervaring hebben op het gebied van (het ophalen van input voor) sport- en beweegvisies. Daarnaast zorgt het inzetten van een externe partij er bijvoorbeeld voor dat gesprekken met sportaanbieders en gemeenten volledig over het onderwerp in kwestie gaan in plaats van andere zaken die ook bij een sportclub spelen. Tot slot geeft het je als gemeente ruimte om een partij te zijn in de ontwikkeling. Je bent dan als partner onderdeel van een gesprek, zonder dat je ook nog eens organisator bent”.