Opleidingscoördinator over de waarde van Leider Sportieve Recreatie

29 oktober 2024

SSNB heeft als doel zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen en houden. Hierin zijn buurtsportcoaches, trainers en andere sport- en beweegdocenten een belangrijke schakel. De behoefte aan deze recreatiesportleiders om groepen te begeleiden en ondersteunen groeit enorm. Dit is een van de redenen dat SSNB de opleiding Leider Sportieve Recreatie (LSR) van stichting NSA heeft omarmd. Om ervoor te zorgen dat er voor alle doelgroepen genoeg sport- en spelleiders zijn zodat men kan blijven bewegen. Maar ook zodat iedereen die dit wil zich kan (blijven) ontwikkelen in de sportwereld. En ervoor te zorgen dat iedereen die erbij wil horen, erbij kan horen. De opleiding LSR geeft mensen namelijk een kans om iets te gaan doen in de sport, wat hun achtergrond ook is.

We spreken opleidingscoördinator LSR Peter van Diermen over de toegevoegde waarde van de opleiding.

De opleiding Leider Sportieve Recreatie is een korte, praktijkgerichte opleiding met erkend diploma, waarbij iemand opgeleid wordt tot recreatie- en sportleider. Dit kan op drie niveaus: junior assistent recreatiesportleider (LSR 1), assistent recreatiesportleider (LSR2) en zelfstandig sportleider (LSR 3). Voor het volgen van één van deze opleidingen is geen vooropleiding vereist. Deze lage instapeisen maken de opleiding erg laagdrempelig en interessant voor een brede groep mensen.

Bijzonder telefoontje

Peter leerde 15 jaar geleden de opleiding kennen. En dat gebeurde op een bijzondere manier.
Peter: “Ik kende de opleiding van naam, maar inhoudelijk dacht ik er weinig mee te hebben. Totdat ik een jongeman aan de telefoon kreeg die de opleiding niveau 3 had gevolgd en vroeg welk uurloon hij aan de gemeente kon vragen. Toen ik hem dat verteld had, eindigde hij het gesprek met de woorden: ‘Vroeger kostte ik de gemeente veel geld, en nu ga ik geld bij de gemeente verdienen!’ Toen viel voor mij het kwartje en herkende ik de waarde van de opleiding“.

Uiteindelijk geven we iedereen een kans om zich te ontwikkelen binnen de sportwereld

Peter van Diermen, Stichting NSA

Toegevoegde waarde

De opleiding is laagdrempelig en geschikt voor jongeren en ouderen, met welke achtergrond dan ook. Peter licht toe: “Per persoon is het doel van de opleiding verschillend, en voor iedere doelgroep is er eigenlijk wel een andere toegevoegde waarde. Zo kunnen mensen die aan de onderkant van de maatschappij zitten deelnemen. Zij leren om te gaan met afspraken, roosters en ritme. Daarnaast zijn er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze cursisten leren competenties waarmee ze weer dichter bij die arbeidsmarkt komen. Maar de opleiding is ook aantrekkelijk voor leerlingen uit het MBO en HBO. Zij bouwen hun CV op met de competentie ‘zelfstandig lesgeven’,  wat ze goed kunnen inzetten in hun werkveld, bijvoorbeeld als ze de kant op willen van social work, pedagogisch medewerker, toerisme, onderwijs assistent en Sport en Bewegen. Uiteindelijk geven we iedereen een kans om zich te ontwikkelen binnen de sportwereld”.

Wat de opleiding ook aantrekkelijk maakt, is dat het een zeer praktische opleiding is. De kennis wordt bijna helemaal overgedragen in de praktijk. Peter: “Dat is voor veel mensen een hele prettige manier van leren, je leert door te ervaren zonder uren in je boeken te hoeven duiken. Daarnaast is plezier een belangrijke factor tijdens de opleiding. En biedt het volop kansen voor de toekomst!”

Interessant voor gemeenten en kinderopvang

De opleiding is daarnaast interessant voor verschillende organisaties, zoals gemeenten en kinderopvanglocaties. Peter legt uit: “Er is veel druk bij sportverenigingen om voldoende technisch kader te vinden. Cursisten van LSR zijn geschikt om de breedtesport training te geven. Zij hebben oog voor het variëren om zo jonge sporters te boeien en te binden. Gemeenten kunnen op deze manier, met deze sporttak overstijgende opleiding, verenigingen lokaal helpen aan extra trainers”.

Daarnaast is de opleiding interessant voor de kinderopvangbranche. “jong geleerd is oud gedaan en daarom is het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd al in aanraking komen met recreatieve beweegactiviteiten waarin ze ervaren dat sporten en bewegen ontzettend leuk is. Veel kinderdagverblijven steken in op meer recreatief bewegen. De opleiding LSR sluit hier perfect op aan, waardoor de Pedagogisch Medewerkers veel repertoire leren, maar bijvoorbeeld ook hoe ze een spel effectief kunnen uitleggen en wanneer en hoe ze een spel kunnen gaan aanpassen of variëren, waardoor de kinderen geboeid en met plezier blijven bewegen.”

Sport als middel

Peter vindt het fijn om ook af en toe als docent voor de groep te staan. Hij merkt dan echt de meerwaarde van de opleiding. “Ik vind het leuk dat je hen iets hebt aangeleerd, en dat de cursisten dat later toepassen. Maar wat ik persoonlijk ook supergaaf vind is dat je door sport als middel in te zetten, hen ook andere waardvolle dingen kunt aanleren. Dat iemand zonder enig ritme in zijn leven, opeens een appje stuurt naar zijn begeleider dat die begeleider bijna te laat is voor hun afspraak. Dat een groep gedetineerden arm in arm aan het juichen zijn nadat ze samen een uitdagende challenge hebben gehaald, waarin ze (onbewust) moesten samenwerken. Iets wat deze doelgroep in principe niet doet in de gevangenis. En dat een jonge vrouw ontdekt dat ze zoveel talent voor lesgeven heeft en het zo goed doet op haar stageplek, dat ze daar direct mag komen werken!”

Talent

Het geven van de opleiding in de gevangenis heeft weer nieuwe deuren geopend. Zo leerde Peter tijdens een diploma uitreiking van LSR 2 in de gevangenis een man kennen, die hem heel bevlogen en enthousiast leidde door een tentoonstelling over de Olympische Spelen. “Hij was net een entertainer, dat straalde van alle kanten van hem af. Een jaar later was hij, inmiddels vrijgekomen, opnieuw bij de uitreiking van zijn LSR 3 diploma. Later dat jaar kwam een docent bij mij op kantoor voor een opleiding in Amsterdam met een zeer moeilijke doelgroep. Het liep daar totaal niet, omdat de cursisten niets aan hun portfolio wilden doen terwijl dit een essentieel onderdeel is voor het behalen van een diploma. We zijn samen met de opdrachtgever op zoek gegaan naar een voorbeeldfiguur, iemand die de groep kon motiveren. Toen dacht ik aan die ex-gedetineerde en heb hem als extra docent praktijk laten geven aan de doelgroep. Hij sprak de taal van de cursisten, wist ze te raken met zijn eigen verhaal en benadrukte dat hij graag op hun leeftijd deze kansen al had willen krijgen. Het lukte hem om samen met de docent nog ruim 60% van de cursisten hun diploma te laten halen!  

Er werd daarna geregeld dat de ex-gedetineerde kon starten met zijn docentenopleiding en hij werd zelfs gevraagd om in Amsterdam en in een gevangenis docent te worden. Ondanks dat hij besloot, in verband met het opstarten van zijn eigen onderneming, deze opleiding niet af te ronden, laat het zien dat de cursus mensen helpt om te ontdekken waar hun kracht ligt en hen (nieuwe) kansen te bieden.”

Er zijn nog tal van inspirerende voorbeelden te noemen. Peter “Er zijn zoveel mooie voorbeelden van mensen die door deze opleidingen ontdekken dat ze wel degelijk iets kunnen en daardoor verder gaan. Sommige cursisten groeien door van niveau 1 t/m 3. Weer andere cursisten gaan door deze opleiding weer het onderwijs in, en er zijn voorbeelden dat ze zelfs doorgroeien naar HBO-niveau. Er zijn ook cursisten die doorgroeien naar docent LSR en er zijn cursisten die werk vinden met het diploma LSR. Het is een ongelofelijk waardevolle opleiding.”