De gemeente Vught is in samenwerking met MOVE bezig om op verschillende plekken in de gemeente Vught bewegen in de openbare ruimte te stimuleren. Dit willen zij creëren door middel van het plaatsen van beweegvoorzieningen op diverse plekken in Vught, Helvoirt en Cromvoirt voor iedereen van 1 tot 100 jaar.

Waar is MOVE Vught allemaal bij betrokken?

Discgolfpark – Stadhouderspark

Discgolf is een buitensport die veel precisie en kunde vereist. Het lijkt veel op het traditionele golf. Bij discgolf wordt er gebruik gemaakt van een frisbee. Deze frisbee moet in zo min mogelijk worpen in de polehole worden geworpen. Bij Stadhouderspark is een uitdagend discgolfpark aangelegd. Dit discgolfpark beschikt over 7 verschillende holes en 3 poleholes waar in gegooid moet worden. Kom eens kijken en daag jezelf eens uit!

 

 

 

 

 

 

 

Outdoor Fitness – Stadhouderspark

Actief bewegen in de buitenlucht is leuk, ontspannend én gezond. Voor oud en jong. Het Stadhouderspark beschikt over 12 verschillende fitnesstoestellen waarbij alle spiergroepen aan bod komen. Maak je een rondje langs de fitness toestellen, dan beleef je een volledige workout waarbij kracht, cardio, flexibiliteit en coördinatie aan bod komen. Bij elk toestel vind je een korte uitleg. De outdoor fitness wordt aangevuld met een multifunctionele beweegbank van IPITUP. Op deze beweegbank kun je genieten van de sporters of zelf talloze oefeningen uitvoeren. Inspiratie nodig? Check het op de app van IPITUP waar voor iedere sporter (200) oefeningen op staan.

 

 

 

 

 

Natuurspeeltuin – Lidwinapark

Actief bewegen in de buitenlucht is leuk, ontspannend én gezond. Voor oud en jong.
Een groene omgeving bevordert de gezondheid. Spelen en ontdekken in de natuur stimuleert ontwikkeling op cognitief, lichamelijk en sociaal vlak. Een natuurlijk speelterrein biedt avontuur en uitdaging.
Het verlegt spelenderwijs grenzen, stimuleert fantasie en draagt bij aan fysieke ontwikkeling. Bovenal wordt er veel plezier beleeft in een natuurlijke speelomgeving.
Voor de ontwikkeling is het belangrijk dat kinderen risico’s leren nemen. Een natuurspeelplek is dé aangewezen plek voor nieuwe uitdagingen binnen deze ontdekkingstocht.

Beweegplein – Bisschop Zwijsenplein

Zeer binnenkort wordt het beweegplein op het Bisschop Zwijsenplein geopend. Dit beweegplein heeft voor één ieder wat wils. Het beschikt over een mooi voetbalveld, 3 vs 3 basketbalveld een tafeltennistafel en de nieuwe trend teqball ontbreekt hier niet. Ook kun  je een rondje langs de fitness toestellen maken, dan beleef je een volledige workout. Bij elk toestel vind je een korte uitleg. De fitnesstoestellen sluiten aan bij een freerun parcours en een calisthenics rek. Bij calisthenics, body-weight-training of street-workout gebruik je je eigen lichaamsgewicht als weerstand. Het doel: sterkere spieren en meer kracht, mobiliteit, flexibiliteit en conditie. Buiten alle sport en spel vormen biedt dit plein ook de mogelijkheid om met de allerkleinsten te gaan spelen. De kinderen kunnen zich prima vermaken op het houten speeltoestel met waterpomp. Zeker de moeite waard om hier eens een kijkje te gaan nemen.

BMX baan – Ouwerkerk

Voor u ligt dé 150 meter lange fietscrossbaan van Vught. Heuvels (rollers) volgen elkaar op in een ritmisch patroon. Afgewisseld met spectaculaire kombochten vormen ze samen een uitdagend parcours om jezelf lekker uit te leven.

Dankzij vijf jonge en enthousiaste Vughtenaren is het idee voor deze BMX-baan ontstaan.
Berend, Diede, Epke, Joep en Mats. Bedankt!

 

 

 

 

 

 

 

Beweegroutes – Woonzorgcentrum Theresia en Rode Rik

In gemeente Vught zijn verschillende beweegroutes aangelegd. De beweegroute is onder andere wandelend of joggend af te leggen. Volg de pijlen van de gekozen route. Op het bordje staat:

  • de richting aanduiding
  • het routenummer
  • de totale afstand van de route

Onderweg zijn er verschillende beweegpunten, waar oefeningen staan uitgelegd. Wanneer een volledige route is afgelegd, zijn het bovenlichaam, de romp, het onderlichaam en de motoriek getraind. De oefeningen zijn op ieders eigen niveau uit te voeren.

Bij woonzorgcentrum Theresia is de beweegroute al gerealiseerd. Deze is vrij toegankelijk voor alle inwoners van de gemeente Vught.

Bij de Rode Rik worden in november 2020 een aantal beweegroutes gerealiseerd.

 

 

 

 

 

 

 

Waarom is een leven lang actief zo belangrijk?

Iedereen weet dat bewegen belangrijk voor u is. Welke leeftijd u ook heeft; beweging is altijd van groot belang! MOVE stimuleert daarom ook iedere doelgroep om lekker in beweging te blijven. De één doet het in een teamsport, de ander doet het liever alleen. Alle vormen van beweging zijn goed. Hieronder een aantal aspecten wat bewegen voor effect heeft op verschillende doelgroepen en wat de aanbevolen beweegnormen zijn.

 Voldoet u al aan de beweegrichtlijnen?

 

 

 

 

 

Positieve gevolgen van bewegen

Kinderen

  • Verbetert coördinatie en motoriek.Beweging zorgt voor een betere ontwikkeling van coördinatie en motoriek bij kinderen. Zo wordt een kind bijvoorbeeld handiger en leniger.
  • Verbetert fitheid.Van veel bewegen wordt een kind fitter: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, techniek & coördinatie verbeteren.
  • Verlaagt het risico op depressieve symptomen. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat het lichaam efficiënter omgaat met het verwerken van angst en stress. Zeker sporten leidt af van negatieve gedachten. Bewegen en sporten stimuleert de productie van endorfine, een stof die je humeur verbetert en je gelukkig(er) laat voelen.
  • Versterkt spieren en botten.Beweging zorgt voor een krachtiger en sterker lichaam.
  • Vermindert of voorkomt diabetes.Voldoende lichaamsbeweging verbetert de insulinegevoeligheid bij kinderen. Regelmatige beweging helpt het menselijk lichaam namelijk om de bloedsuikerspiegel weer omlaag te brengen.
  • Meer zelfvertrouwen en hoger gevoel van eigenwaarde.Beweging heeft een positieve invloed op het emotionele welzijn van kinderen en jongeren.
  • Vermindert gewicht en vetmassa bij kinderen met overgewicht en obesitas. 

 

Volwassenen & ouderen

  • Bewegen verbetert uw balans, waardoor het risico op vallen verkleint. Het is daarmee de belangrijkste vorm van valpreventie
  • Bewegen is goed voor uw mentale gezondheid: het verbetert uw humeur, geeft u energie en vermindert stress
  • Beweging is goed voor bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten
  • Bewegen is goed voor uw geheugen, concentratievermogen en verwerkingssnelheid van informatie
  • Bewegen stimuleert de stofwisseling en heeft een positief effect op uw gewicht
  • Meer beweging verbetert uw loopsnelheid
  • Bewegen verhoogt uw weerstand, houdt u gezond en helpt u daarom om langer zelfstandig en zelfredzaam te blijven
  • Je zit beter in je vel. Mensen ervaren meer energie, worden gelukkiger en zijn stress bestendiger.
  • Meer bewegen verkleint het risico op botbreuken en andere lichamelijke beperkingen
  • Beweging verkleint de kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2
  • Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat beweging dementie en alzheimerkunnen verminderen
  • Je houdt je sociale contacten door middel van beweeggroepen etc.






    JaNee
     

    Ja